نگاهى به «القرآن الكريم و روايات المدرستين»

پدیدآورمحمد اعتضادی

نشریهپژوهش و حوزه

شماره نشریه12

تاریخ انتشار1388/11/21

منبع مقاله

share 796 بازدید
نگاهى به «القرآن الكريم و روايات المدرستين»

محمد اعتضادى‏

اثر گران‏سنگ «القرآن الكريم و روايات المدرستين» نوشته علّامه سيدمرتضى عسكرى، نگرش‏هاى غلطى را كه از ناحيه پاره‏اى روايات و اخبارِ دو مكتب شيعه و سنى به قرآن نسبت داده شده، شناسايى، بررسى و تصحيح كرده است.
اين اثر مانند ديگر آثار علّامه، با بررسى‏هاى علمى و بى‏طرفانه و به دور از تعصب فرقه‏اى راه فهم سيره، حديث و قرآن را هموار ساخته و موانع موجود را از ميان برداشته است.
كتاب «القرآن الكريم و روايات المدرستين» در سه جلد سامان يافته كه مهم‏ترين سرفصل‏هاى آن، به اين شرح است:

جلد اول‏

نخستين جلد اين كتاب، به مباحث مقدماتى پرداخته و فصل‏هاى گوناگونى را در برمى‏گيرد كه از اين قرار است:
1. ويژگى‏هاى جوامع عرب جاهلى در زمان نزول قرآن؛ مؤلف با بررسى دقيق ويژگى‏هاى جامعه‏شناختى عرب جاهلى، اين امكان رابه تحليل كنندگان و پژوهش‏گران امروزين مى‏دهد كه با نظام قبيلگى، اقتصادى، اجتماعى، طبقات مردم، وضعيت فرهنگى و جايگاه شعر و ادب در عرب جاهلى به خوبى آشنا گردد و با اين پشتوانه علمى بتواند راستى يا كجى احاديث، روايات و گزارش‏هاى تاريخى را به راحتى تشخيص داده، علّت آن را به دست آورد و سره را از ناسره جدا سازد.
2. ارائه گوشه‏هايى از تاريخ قرآن؛ چگونگى نزول قرآن در مكه و ويژگى‏هاى آن، دوران تبليغ پنهان و نقش قرآن در پيدايش، شكل‏گيرى و انسجام جمعيت‏هاى پنهانى مسلمانان، روش پيامبر(ص) در آموزش قرآن به اين گروه‏ها، چگونگى مبارزه قريش با اين كار، سياست پيامبر(ص) در امر «قرائت قرآن»، معناى واقعى اصطلاح «قرائت قرآن» و دگرگونى آن در روزگار خلفا از موضوع‏هاى مهمى است كه در اين فصل بررسى شده است.
3. جامعه مكّه و مدينه پس از ظهور اسلام؛ بررسى جامعه‏شناسانه مكّه و مدينه پس از پيدايش اسلام و ارائه ويژگى‏هاى آن، معيار ديگرى است كه علّامه دراختيار محقق مى‏گذارد تا به وسيله آن، درستى يا نادرستى احاديث و گزارش‏هاى تاريخى را بتواند تشخيص دهد.
4. آيه‏هاى مدح و ذم در قرآن؛ علّامه عسكرى با بررسى آيات مدح و ذم در قرآن، اين نكته را به خوبى دريافته كه تأكيد پيامبر(ص) بر حفظ و كتابت قرآن و سخنان ايشان باعث گرديد در زمان حيات پيامبر(ص) وقايع مهم از جمله آيه‏هايى كه در مدح و ذم افراد يا گروه‏ها نازل شدند، ثبت و ضبط شوند و در ميان مسلمانان گسترش يابند. علّامه با تكيه بر اين نكته، انحراف‏ها و جعليات بسيارى را كه پس از پيامبر(ص) - به ويژه در امر خلافت و امامت - پديدار گرديد، برملا ساخته است.
5. بررسى اصطلاحات؛ بر اساس ديدگاه علّامه عسكرى، نفهميدن معناى اصطلاحات باعث گرديده فهم بسيارى از منابع تغيير يافته، بر ميزان جعليات و تحريف بيفزايد. ايشان با درك اين مطلب، به بررسى دقيق و عميق اصطلاحاتى كه در اين موضوع به كار مى‏آيند، پرداخته و با تلاش محققانه خود معناى حقيقى اصطلاحات: وحى، قرآن، كتاب، مصحف، سوره، آيه، جزء، حزب، تلاوت، قرائت، قرائت در اصطلاح محدّثان، جامع، حافظ، تجويد، ترتيل و نَسخ را نمايان ساخته است.

جلد دوم‏

علّامه عسكرى بر مبناى مباحث مقدماتى جلد نخست، جلد دوم را به نقد و بررسى روايت‏هاى مدرسه خلفا در زمينه قرآن كريم اختصاص داده است. مباحثى كه در اين جلد آمده، به اين شرح است:
1. تحريف؛ برخى دانشمندان با استناد به حديثى از پيامبر(ص) كه: «هرگونه تحريفى در امت‏هاى پيشين در اين امت نيز رخ خواهد نمود.» گفته‏اند: چون كتاب‏هاى امت‏هاى پيشين تحريف گرديده، پس قرآن نيز تحريف شده است. آنان اين مطلب بى‏اساس را به احاديثى از معصومان(ع) تقويت كرده و گفته‏هايى را نيز از صحابه - در وجود آيات و سور بلند و كوتاه - آورده‏اند. علّامه عسكرى در اين فصل با بررسى اين روايت‏ها، سستى و سخافت بسيارى از آن‏ها را روشن ساخته و دليل به جودآمدن چنين باورهاى غلطى را نفهميدن معناى روايت و منظور پيامبر(ص)، امام و صحابى مى‏داند.
2. بررسى روايات «بسمله» و دلايل تاريخى به وجودآمدن آن‏ها؛
3. بررسى روايات «جمع‏آورى قرآن» و تناقض‏هاى موجود در آن؛
4. بيان اصطلاح «تجريد قرآن»؛
5. بررسى روايت‏هاى «اختلاف مصاحف»؛
6. بررسى روايت‏هاى «سبعة احرف»؛
7. بررسى و نقد چگونگى «قرائت قرّاء»؛ علّامه در اين فصل، اشتباه‏هاى قرّاء را در تغيير آيه‏هاى قرآن برشمرده و كار آن‏ها را عقلاً تقبيح كرده است.
8. بررسى موضوع «نَسخ»؛ مؤلف در اين فصل با انكار نَسخِ آيه‏اى به آيه‏اى ديگر، نَسخْ در قرآن را به نسخ شريعت‏هاى ديگر و نسخ حكمى موقت كه داستانش در قرآن آمده، معنا كرده است.
بخش پايانى اين جلد، سرگذشت قرآن را در روزگار خلفاى سه‏گانه، دوران حكومت حضرت على(ع) و عصر حكومت امويان و عباسيان مفصلاً شرح داده و از نقش مخرب مستشرقان در ايجاد بينش‏هاى غلط نسبت به قرآن، پرده برداشته است.

جلد سوم‏

علّامه سيدمرتضى عسكرى در اين جلد، به بررسى روايت‏هاى مدرسه اهل‏بيت(ع) درباره قرآن پرداخته و در اين راه كتاب فصل الخطاب حاجى نورى را كه تمام اين روايات را جمع‏آورى كرده و دستاويزى براى ضربه‏زدن به مكتب اهل‏بيت(ع) از سوى مخالفان شده، به دقت ارزيابى كرده است. هم‏چنين تهمت‏هايى را كه نويسنده كتاب الشيعة والقرآن به مكتب تشيّع روا داشته، موشكافانه بررسيده و به نقد كشانيده است. علّامه در بررسى اين دو كتاب، نخست ويژگى‏هاى آن دو را برشمرده، سپس اشتباهاتى را كه در نُسخ مختلف منابع و مصادر اسلامى وجود دارد، بررسيده، آن گاه روش اصولى‏ها و اخباريان را در مدرسه اهل‏بيت(ع) معرفى و تاريخ تحول احاديث را نزد ايشان بيان كرده و در پايان عمل‏كرد و روش اهل‏بيت(ع)، پيروان و شاگردان ايشان را در شناسايى احاديث صحيح از سقيم شرح داده است.
سخنان و ديدگاه‏هاى دانشمندان مكتب اهل‏بيت(ع) پيرامون قرآن، در فصل ديگرى از اين جلد آمده و ديدگاه و ادله حاجى نورى در كتاب فصل الخطاب هم‏چنين كتاب‏هايى كه اصل و ريشه درستى از آن‏ها در دست نيست، همانند دبستان المذاهب به دقت بررسى و نقد گرديده است.
علّامه عسكرى در تدوين اين كتاب، با بهره‏گيرى از تعاليم بلند مكتب اهل‏بيت(ع) و با دلايل قاطع، علمى، منطقى و به دور از تعصب‏هاى فرقه‏گرايانه و با طراحى و ساخت ابزارى دقيق ثابت نموده كه از نظر مكتب اهل‏بيت(ع) قرآن امروزى با آن‏چه بر پيامبر(ص) نازل شده، ذره‏اى تفاوت ندارد.

مقالات مشابه

تنويع و تقسيم مباحث علوم قرآن

نام نشریهقرآن شناخت

نام نویسندهعلی‌اوسط باقری

پايان نامه ها و كتاب شناسي قرآن و امام جواد(ع)

نام نشریهبینات

نام نویسندهادریس جعفرزاده

نقد کتاب «رویکردی نو به مطالعه قرآن»

نام نشریهمطالعات قرآنی

نام نویسندهسیدمصطفی احمد‌زاده

خاورشناسان قرائت پژوه و آثار آنان

نام نشریهقرائت پژوهی

نام نویسندهحسن رضا هفتادر